Nya Zeeland 8 - 21 januari

Vi kom till Christchurch kl 23 och det tog två timmar att passera pass- och tullkontroll. Dagen efter åkte vi direkt mot Twizel. Här på östra sidan av sydön är vägarna raka och fina, även om man kör på fel sida av vägen... IMAG0111 Den här sjön, Lake Tekapo, är känd för att vara väldigt turkos. Det var dock ganska mulet, så färgen kommer inte till sin rätt. MacKenzie Country Inn i Twizel.
Här i Twizel samlas många bilintresserade - medlemmar i "Early Ford V8 Nationals" just nu och vi ser många fina gamla bilar. Att man måste köra på fel sida av vägen är illa nog... Lindis pass, 971 m.ö.h. ZOE 0031
Twizel på förmiddagen. Utsikt från vårt rum på Chalet Queenstown. Här ser man hela Queenstown från gondolbanans topp Här uppe finn bungy jump-möjligheter.
...och fin utsikt... IMAG0119 I hamnen i Queentown Vägen till Isengård...
...för här finns (fanns) det all önskvärd förtäring (för filmteamet för Sagan om Ringen). På väg mot Franz Josef IMAG0128 IMAG0129 BURST001
Kyrkan i Cardrona Strax norr om Cardrona hänger dessa, säkert 200 m. Paus i Wanaka IMAG0137
Lake Hawea Lake Wanaka IMAG0141 Vi träffade Lena och Peter här.
Vi åt middag tillsammans. Peter åt fårskank. ZOE 0042 I Franz Josef bodde vi här. Franz Josef får normaltt 7 m nederbörd per år.
Vi stannade för här Lite annorlunda skyltning IMAG0152 IMAG0153
På väg mot Kaikoura Dessa, enormt långa och självgående, bevattningssystem ser man ofta. En annan vanlig företeelse - enfiliga broar, ibland även med järnväg på. Crayfish i Kaikoura.
Övernattningen i Kaikoura. Här ska det finnas gott om säl. IMAG0171 Här ligger en säl och vilar
...och här. IMAG0182 Vi passerade en stor sälkolloni. IMAG0190
Får ser man nästan jämt. Många... Blenheim mitt i Marlborough. IMAG0202
IMAG0203 Fisk idag Pollard Park - 800 rossorter IMAG0207
IMAG0208 IMAG0209 IMAG0211 Omaka Aviation Heritage Center - med väldigt bra scener i skala 1:1
IMAG0215 Wairau River Wines, där vi bunkrade lite. IMAG0220 Mu är vi i Nelson, Warwick House. Här i vårt rum kan man ligga i badet och kolla på TV.
Warwick House där vi bodde. Middag på Fords där man nästan satt ute på trottoaren fast innanför fönter. Konstruktion IMAG0227
Queens Park På vintur med CJ - Milcrest Neudorf På restaurangen Hopgood's.
Vista i Wellington Wellington Uppför igen... ...hit till Carlton Gore B&B
På väg motTongariro IMAG0243 BURST001 IMAG0245 200 m skopar
Mount Ruapehu Mount Ngauruhoe Eva - ofrivillig selfie IMAG0259
Mount Ruapehu Chateau Tongariro, buggt 1929. Sor och exklusiv lobby där man kan få High Tea IMAG0265
Tawhai falls i Tongariro. IMAG0270 Vi lämnar Tongariro IMAG0273
Rökutveckling på berget som nyligen hade haft utbrott. IMAG0277 IMAG0278 IMAG0280
Champagne Pool utanför Rotorua IMAG0283 IMAG0287 Devils bath som växlar färg mellan grönt och gult.
Mud pool med bubblande gyttja. Maori-hus Geijser i Rotorua IMAG0299
Havskappsegling med stora båtar är populärt i Auckland IMAG0304 Sky Tower - vi var upp där, men Eva tyckte inte om höjden. Hamnkontoret i Auckland.
Här åt vi både middag och frukost. ...och det var praktiskt eftersom vårt hotell, Sebel Suites, omger den och flera restauranger.